Cinc idees per usar els "fidget spinners" a l'aula

23 may 2017

Hoola a tots!

S'acosta el final de curs! Ja s'ensuma l'olor a platja, arena, crema de sol... olor de vacances! :-) Però abans ens queden encara setmanes de molta feina: avaluacions, reunions, informes, recollir aules i si ets un trist interí rodamón com jo, despidir-te d'alumnes i companys, esperant poder tornar el proper curs.

Segur que estau ja cansats de veure als vostres alumnes jugar amb els famosos "fidget spinners". N'hi ha de totes formes i colors, fins i tot n'hi ha que fan llumets! És curiós que un objecte creat inicialment per augmentar l'atenció dels infants amb TDAH pugui crear tants conflictes i distregui tant als alumnes. Jo n'he requisat ja tres! Evidentment els tornaré al seu propietari (el darrer dia curs) però mentre els vull aprofitar a l'aula. He estat buscant diferents activitats i aquest és el resultat:


1. "Spinners" a l'aula AL


L'Eugenia Romero al blog "Maestros de Audición y Lenguaje" ens proposa tot un seguit d'activitats per a treballar a l'aula AL. Es basen en afegir ferratines als "diferents caps de l'spinner. Alguns exemples són:
  • Spinner fonètic: es col·loquen ferratines amb els fonemes a treballar. Es fa moure l'spinner i l'alumne l'ha d'aturar. Segons on l'aturi, haurà de dir una paraula que contengui aquell fonema.
  • Spinner semàntic: es col·loquen imatges de diferents camps semàntics i han de dir-se paraules que anirien a cada un d'ells. 
  • Spinner logopèdic: es col·loquen imatges de les diferents activitats a fer durant aquella sessió: buf, pràxies, articulació, discriminació auditiva, etc. 


2. "Spinners" a la classe de matemàtiques

A un blog anglès (el podeu visitar aquí), proposen un projecte de matemàtiques basat en l'ús de l'spinner. Es tracta de treballar la recollida de dades i la realització de gràfics a partir dels temps que tenen els alumnes donant voltes els famosos "giradors". Primer recullen el temps que està girant i indiquen si s'ha aturat degut a un error humà. Després hauràn de fer un gràfic amb les dades recollides. Es pot afegir el càlcul de mitjanes aritmètiques i altres dades d'interès.



3. "Spinners" com el que són, una ruleta

El mateix blog anterior i altres idees de pinterest usen l'spinner com una ruleta. Només es tracta de marcar quina serà la "fletxa de la ruleta" i tenir un plafó on usar-ho. Les idees són moltes, des d'indicar el tipus d'activitat a calcular probabilitats de que surti un determinat color.


4. "Spinners" fonètics

Aquest exemple difereix un poc de la idea que us mostrava en primer lloc. Es traca de tenir un full amb els diferents sons a articular. L'alumne fa girar l'Spinner sobre el paper i ha de dir els diferents sons fins que l'spinner s'atura. En aquest moment, conta quants n'ha dit correctament. Es tracta de dir tants de sons com es pugui. Al següent enllaç podeu descarregar el material (en anglès). Es pot dir també el nom de les lletres, o com sonen, per exemple.

També poden servir per millorar la velocitat lectora (i l'habilitat per fer girar el propi spinner), fent que l'infant llegeixi paraules o frases mentre l'Spinner gira. 

Se m'acaba d'ocòrrer per exemple, usar el mateix sistema per dir les lletres de l'abecedari. En concret tinc dos alumnes a qui els hi costa molt aprendre-les. Demà provaré a veure si això els anima una mica més. ;-)



5. "Spinners" per treballar les tipologies textuals

Aquesta és una activitat per a treballar amb els alumnes més grans i es tracta de treballar el text argumentatiu a partir de l'ús de l'spinner a l'aula. La pregunta a raonar seria, per exemple: s'ha de permetre l'ús de l'spinner a l'escola. En el següent enllaç podeu veure un material per a treballar-ho (també en anglès, però fàcilment adaptable al català).






I vosaltres, com inclouríeu l'spinner a l'aula? Teniu alguna idea?

No hay comentarios :

Publicar un comentario

Un blog viu és aquell en el que es comparteixen experiències entre els seus lectors. M'encantaria llegir els vostres comentaris i suggeriments! Deixa el teu comentari!