Treballar el buf a Educació Infantil

15 dic 2015

Hola a tothom!

El trimestre s'acaba però jo no vull deixar de mostrar-vos un dels tallers que he fet a Educació Infantil i que va ser un èxit total. En realitat fa setmanes que tenc aquest post preparat però no he trobat el moment per publicar-lo.


Avui us presento una part important dels tallers de llenguatge: el control de la intensitat i la direcció del buf. Vagi per endavant que es tracta d'un taller d'aproximadament 30 minuts. El vaig realitzar amb grups d'uns 12 alumnes i tenia poderoses raons per fer-ho. Darrerament han sortit algunes veus que diuen que els AL ens centram excessivament en les pràxies i el buf i que en moltes ocasions no és necessari. Doncs bé, en els grups en els que he fet el taller hi ha alumnes que necessiten treballar el buf i per això vaig organitzar el taller. A més, com que treballam des d'una perspectiva inclusiva i tenim en compte el grup classe, tots els alumnes van fer les mateixes activitats adaptades a les seves necessitats i/o nivell. I si, hi havia alumnes que no ho necessitàven, però bufar i jugar durant 30 minuts no fa mal a ningú. Tots s'ho van passar d'allò més. Ara us ensenyo què vam fer, però abans un parell de recomanacions:

Perquè és important treballar el buf?
Buf i respiració estan íntimament lligats. Respirar correctament és imprescindible per viure però també per parlar. Sense un control de la respiració i del buf la parla no serà correcta o presentarà dificultats. També és imprescindible per a controlar la veu quan es canta, així que una bona educació vocal i respiratòria és fonamental. Per tant, treballar el buf ens ajudarà a entrenar i millorar aquest aspecte. Cert és que no tots els infants tenen dificultats amb això però són activitats que agraden i fer-les tampoc resulta una pèrdua de temps.

Com podem treballar el buf?
Els recursos disponibles per a treballar el buf són molts. Des d'inflar globus a apagar espelmes o fer bombolles! Normalment a les meves sessions individuals o en petit grup treballo amb espelmes i aigua però, com que havia de deixar una estona els al·lots treballant tot sols, ho he descartat per aquest taller, però de veres que és un recurs molt interessant ja que podem jugar a apagar espelmes o a bufar fluixet per a que l'espelma no s'apagui.

Aquesta és la meva llista de materials:
  • Espelmes. En tinc de diferents colors, grandàries i olors!
  • Globus
  • Utensilis fer bombolles (a Hop-Toys trobareu una flauta super divertida).
  • Xiulets
  • "Matasuegras" i similars
  • Confeti de diferents grandàries
  • Globus
  • "Pompons" (els meus són de la marca Apli)
  • Canyetes
  • Plafons de buf disponibles a HopToys
  • I tot el material que pugui ser usat bufant.

Com podem organitzar el taller?
He de dir que normalment aquestes activitats les faig amb grups reduïts però enguany els taller a 5 anys es fan amb tot el grup (es un grup gran desdoblat), amb un total de 13 alumnes. Així que he hagut d'improvisar una mica. Pensant una mica amb l'objectiu i amb el material que tenia disponible vaig decidir fer tres estacions i que els infants anèssin rotant. Les tres estacions les he dividit de la següent manera:

Taula 1: Pintam bufant!
Aquesta activitat ja us la vaig mostrar fa bastant de temps. És super divertida, tot i que esgotadora. Només es necessita pintura mesclada amb aigua, paper i canyetes per bufar i escampar la pintura per tot el paper! Els hi encanta!


Taula 2: Confeti i plafons
Aquí el que vaig fer es posar diferents plafons coberts amb diferent material que han de llevar bufant, amb o sense canyeta. La idea és que descobreixin el dibuix. Es pot fer també deixant un missatge escrit sota el confeti.


Taula 3: Jugam a bufar?
Aquesta taula la vaig dedicar a realitzar diferents activitats de buf. La idea era que investigàssin com funcionàven les coses que hi havia sobre la taula. Algunes eren conegudes, però d'altres no.


Les opcions són infinites però amb aquestes tres taules la sessió va funcionar molt bé i vaig aconseguir els objectius proposats.

Us ha agradat? Vosaltres com treballau el buf?


No hay comentarios :

Publicar un comentario

Un blog viu és aquell en el que es comparteixen experiències entre els seus lectors. M'encantaria llegir els vostres comentaris i suggeriments! Deixa el teu comentari!