Existeixen molt de mites o falses creences sobre la dislexia. Es tendeix a confondre's amb una dificultat per aprendre a escriure i es relaciona amb una dificultat per a diferenciar la dreta de l'esquerra, per escriure els nombres correctament... tot això pot ser que aparegui en alguns casos en concret però convé no confondre ous amb caragols.
La dislexia és una dificultat per aprendre a llegir. Punt. És una dificultat d'aprenentatge que es dóna en infants que tenen una capacitat intel·lectual normal i aquesta dificultat no s'explica per altres trastorns. Per exemple, un infant que durant els primers anys de la seva escolarització ha tingut dificultats auditives és probable que tingui dificultats per aprendre a llegir, però aquesta dificultat es pot relacionar amb les seves dificultats auditives (que probablement han causat un retard en l'adquisició del llenguatge). La resta d'aspectes que comentavem més a munt es poden donar en alguns casos en els que apareixen altres dificultats associades però no té per què.
Sembla que el desenvolupament fonològic ajuda als infants a enfrontar-se millor a la tasca d'aprendre a llegir. Hem de tenir en compte que els infants, quan aprenen a llegir no tenen consciència de que les paraules i frases es poden descomposar en unitats més petites. En molts de casos, les activitats que es duen a terme a l'aula són suficients per aprendre a llegir però, en altres, es necessiten activitats que reforcin la tasca del mestre, ja sigui a casa o a l'escola.
Així, podem dir que sí. El treball de la consciència fonològica pot ajudar als alumnes a aprendre a llegir però això no vol dir que no puguin aparèixer dificultats afegides. Sigui com sigui, aprendre a llegir és una tasca complicada que suposa un esforç molt gran per a l'alumne.
A continuació us deixo una llista d'activitats (adaptats d'aquí) que podem dur a terme a classe i a casa per millorar la consciència fonològica dels nostres alumnes, fills, nebots...
Activitats verbals per desenvolupar la consciència fonològica.
- Escollir una lletra i cercar objectes que comencin amb aquella lletra. Posteriorment, podem introduir major dificultat: que contenguin aquella lletra, que acabi...
- Inventar rimes amb els nom de l'infant.
- Fer el so d'una lletra i demanar a l'infant que trobi aquella lletra a un llibre. Posteriorment, llegir en veu alta aquella paraula.
- Demanar que faci una determinada acció quan senti un so determinat. L'adult anirà dient paraules a l'atzar. Augmentar la dificultat afegint dos o tres sons a destriar.
- Descriure els objectes usant paraules que comencin pel mateix so: "casa calenta", "moix mogut"...
- Escollir una cançó o una rima que l'infant sàpiga. Cantar-la en veu alta, aplaudint seguint el ritme de les paraules.
- Recitar junts rimes i poemes.
- Inventar rimes de dues paraules sobre els objectes que hi ha a casa o a l'aula.
- Identificar objectes que contenguin un so determinat.
- Identificar aquelles paraules o objectes que no contenen un determinat so. Començar amb un so molt diferent i acabar amb sons semblants.
Jocs tradicionals de llenguatge oral per desenvolupar la consciència dels sons.
- El "Veo- veo".
- Paraules encadenades, començant per lletres i continuant amb síl·labes.
- "De l'Havana ha vingut un barco carregat de..."
Evidentment, la consciència fonològica és sols un dels aspectes que influeix en l'aprenentatge de la lectura. L'atenció, la memòria i el vocabulari són aspectes que caldrà també treballar a l'escola i a casa.
No hay comentarios :
Publicar un comentario