Com treballem la discriminació auditiva?

19 mar 2014

Bon vespre a tothom!

Ja sé que darrerament no actualitzo massa el blog, però és que el treball a l'EAP em satura i em suposa molt de temps... Tal vegada no és una excusa, però em queda poc temps al finals del día per pujar els materials. De totes maneres, aquí us porto una entrada en la que explico com treballo la discriminació auditiva. En aquest cas, a partir dels sons dels sons dels animals.


Un dels aspectes bàsics per al desenvolupament del llenguatge és la discriminació auditiva, fonamental per assolir una correcta consciència fonològica i accedir amb facilitat al llenguatge oral i a la lectoescriptura. Per tant, la discriminació auditiva ha de ser un aspecte clau a treballar a l'educació infantil i durant els primers cursos de primària. La pregunta que apareix després és: Com ho feim?

Hi ha mil maneres de fer-ho, jo la treballo de la següent manera:
  1. A partir de l'escolta dels sorolls de l'ambient i la seva identificació. Serà extrany sentir animals, més enllà dels ocells, però habituam als infants a escoltar el que passa al seu entorn.
  2. Amb la capsa dels sons. Es tracta de preparar una capsa amb elements que facin soroll i treballar-los al taller de llenguatge: classificar, endevinar... El objectes dins la capsa poden ser instruments o qualsevol altre tipus de material que faci soroll: un pot amb pasta, o amb arròs, claus, paper,... les possibilitats són infinites!
  3. A partir de vídeos. El Canal YouTube del Blog de Maestros de audición y lenguaje és una autèntica font de recursos. A més, fa tanta feina la seva autora, que els va renovant a cada poc. Jo els uso moltíssim. El he descarregat a l'ordinador i els treballo amb els alumnes.
  4. A partir de fitxes o imatges, combinades amb els sons. Prèviament a l'inici de l'activitat, he preparat una fitxa on aparèixen tres o quatre sons dels que treballaré durant la sessió (ho adapto en funció del nivell). Intento que cada fitxa sigui diferent per evitar que es copiin. Després, durant la sessió, veiem el video, escoltam els sons i relacionam cada so amb l'animal corresponent. Quan un infant identifica un dels sons de la seva fitxa, l'ha de pintar. Trobareu algunes fitxes per a treballar els animals, aquí.
  5. Una alternativa a les fitxes és fer la mateixa activitat amb les targetes que usem per treballar les onomatopeis. En aquest cas, els alumnes tan sols hauran d'agafar les fitxes que sentin (ideal per treballar en petit grup). Si encara no teniu les onomatopeis, les podeu descarregar aquí.
  6. A partir d'aplicacions per al mòbil o l'iPad. En concret m'agraden molt: 
I vosaltres, com treballeu la discriminació de sons?

2 comentarios :

  1. Hola Conxa, gràcies per la menció :-) estic contenta de que t'agradin els meus materials bss

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Eugènia!
      Quina il·lusió el teu comentari! :-) Els teus vídeos i el teu blog m'encanten i els teus recursos em serveixen molt, tot i que enguany treballo a primer cicle d'EI i els uso més com a font d'inspiració. :-)
      Besos.

      Eliminar

Un blog viu és aquell en el que es comparteixen experiències entre els seus lectors. M'encantaria llegir els vostres comentaris i suggeriments! Deixa el teu comentari!