Hola a tots,
Ja fa unes setmanes que volia publicar una entrada però el temps no me basta per a tot! Preparar el material per a les meves sessions i les oposicions em lleven molt de temps pel blog, però en el descans vaig fent preparant noves entrades.
Una de les preocupacions que sento més sovint als mestres és que els infants no comprenen el que llegeixen, que fa un lectura mecànica però no saben extreure les idees principals. Evidentment existeixen dificultats relacionades amb la comprensió de textos però en moltes ocasions, hi ha un component motivacional important.
Cal insistir en que no em refereixo a la lectura d'un llibre per plaer, sinó a millorar la comprensió de petits textos que es treballen a l'aula, ja siguin a l'àrea de llengua o altres àrees. Així que aquí teniu un recull d'estratègies per a millorar la comprensió lectora dels vostres alumnes:
1. Els inicis a la lectura, són fonamentals
En edats primerenques, quan estan començant a llegir (1r-2n) el més adequat és partir de textos propers, d'anuncis, d'invitacions... qualsevol cosa que els pugui interessar i motivar. A vegades les dificultats apareixen perquè tendeixen a llegir per inèrcia i no fixant-se en el significat.
Quan hi hagi alumnes amb dificultats de lectura, usar textos amb molta informació visual, que el faciliti la comprensió.
2. Tenir un pla durant la lectura: què fer abans, durant i després
Durant le lectura, potenciar activitats que reforcin la comprensió. En alguns casos, pot ser necessari clarificar alguna paraula que no s'entén. Cal ajudar a extreure el significat pel context, però si no és possible, ajudar a l'alumne i identificar el seu significat.
Després de la lectura, centrar-se extreure la idea principal del text, el què ha passat...
3. La lectura en veu alta, sovint un problema
4. El treballa cooperatiu, un aliat
5. Fem de llegir un repte!
Una forma que funciona força bé es plantejar la lectura com un repte, com un joc. Indicar als alumnes que hauran de ser capaços de resoldre un petit misteri i respondre així unes preguntes. El text, evidentment, haurà d'estar ben escollit i ser motivador. Es tracta, a més, de llegir les preguntes abans de començar a llegir, de manera que sàpiguen amb antelació quina informació buscar.
6. I si són els alumnes els que plantegen les preguntes?
Fer les activitats de lectura a l'inversa. El mestre ofereix el text i són els alumnes els que han d'inventar-se preguntes relacionades amb el que acaben de llegir. Si es combina amb el treball cooperatiu, un alumne pot proposar les preguntes, i un altre membre del grup, respondre-les.
I fins aquí l'entrada d'avui. Esper que us sembli interessant. Bon cap de setmana!
Moltes gràcies pel teu escrit.
ResponderEliminarSalutacions des de Preixana (L'Urgell)